top of page

 exhibitions 

IT IS ALWAYS TEA TIME IN THE WONDERLAND

NEW  YORK  CERAMICS  AND  GLASS  FAIR  2015

SPECIAL  FOCUS:  CONTEMPORARY  CZECH  DESIGN  

 

Jakub Berdych, Kristýna Bratránková,Radka Kovačíková,Věra Paňková pro Artěl,

Jolana Šornerová, Lucie Kovačiková, Helena Tapajová, Maxim Velčovský and Hana Vinklárková

 

Organized  by  the  Czech  Center  New  York  in  collaboration  with  the  New  York  Ceramic  and  Glass  Fair     and  the  Bohemian  Benevolent  and  Literary  Association

 

On  view:  Tuesday,  January  21  -­  Sunday,  January  25,  2015   VIP  preview:    January  20,  2015   Bohemian  National  Hall   321  East  73rd  Street,  New  York,  NY  10021 

 

The   exhibition,   It   is   Always   Tea   Time   in   Wonderland,   is   on   display   during   the   New   York   Ceramics   and   Glass   Fair   at   the   Bohemian   National   Hall   as   a   special   focus   loan   exhibit.   It   features   Czech   and   Slovak   designers,  who  are  using  the  everyday  objects  as  a  starting  point  of  their  explorations  to  newly  recreate   and  reimaging  the  doors  in  to  the  world  of  fairytales  and  fantasy.    The  exhibition  combines  established   designers   such   as   Jakub   Berdych,   Radka Kovačíková, Věra Panková and  Maxim Velčovský  with   an   emerging  younger  generation  of  artists,  who  are  introduced  in  the  US  for  the  first  time:    Kristýna Bratránková, Lucie Kovačiková, Tapajová, Jolana Šornerová, and Hana Vinklárková.      The  exhibition  is  inspired  by  the  story  of  Alice  in  Wonderland  at  the  Mad  Tea-­‐Party,  where  Alice  meats   March   Hare,   Hatter   and   Dormouse,   who   caught   in   a   standstill,   are   continuously   living   in   tea   time.   They   are   asking   unanswerable   riddles   and   recite   nonsensical   poetry,   while   endlessly   switching   places   by   the   table  in  an  attempt  to  get  to  cleaner  tableware.      

 

"The surrealistic moment of suspended time in the Wonderland inspired the selection of the objects for this show" says the Kristyna Milde of the Czech Centre "The objects are retelling stories from folk traditions,  literature,  fairytales  and  childhood  memories.  As  the  world  of  phantasy  is  ephemeral  and  hard   to   grasp   the   fragile   materials   such   as   ceramic   and   glass,   allow   the   stories   to   be   captured   in   time   in   a   similar  way  as  the  characters  in  the  story  of  Alenka.  To  engage  them  again  they  need  to  be  liberated  by   our  attention  and  imagination.        Milde adds:" The objects , because of their mundane references, may first seem familiar, but at closer look they   appear   strangely   unsettling,   mixing   the   familiar   with   the   surreal,   shifting   our   expectation   of   pottery."

 

P R E S E N T
11/18/2014 - 05/12/2014

Přítomnost je dar a to stačí.
Stává se počátkem budoucnosti, kterou chceme žít, svou přítomností odrážíme sílu a schopnost dávat věci do pohybu. V pohledu do zrcadla, odrážíme jedinečný okamžik, který právě zažíváme.
Zlatnickými technikami Kovačíková odkrývá povrchy, aby otevírala nové vrstvy pro nové tendence vnímání našeho obrazu v odrazu. Divák se reflektuje do uměleckého díla, autor nastavuje dialog, kterým se divák automaticky musí stát, nový portrét, nová reflexe. Odraz, ale také nastavuje pomyslný pohled za zrcadlo. Sdílená radost se nijak nezmenší.

CHLÉB, HRY A UMĚNÍ

10/25/2014- 01/16/2015

Jaké je místo umění v dnešní společnosti? Jaké je místo umění na malém městě? Jaké místo      má v Třinci? Opravdu zde platí hierarchie: werk, hokej a kdesi vzadu kultura resp. umění? Potřebuje vůbec „běžný člověk“* umění ve svém životě? A jestli ano, má být umění                      pro konzumenta jen bezproblémovou formou zábavy, odpočinku, pastvou pro oči? Nebo               se má, kromě toho, že vyvolává emoce, navádí k přemýšlení atd., vydávat cestou snahy o změny,   i kdyby mělo jít jen o změny v mikro měřítku? Většina umělců se ve své tvorbě - z hlediska vlastní kariéry pravděpodobně správně - bojí zaujmout jasný postoj k sociálním či politickým otázkám. Kromě toho, velká část umělců doufá, že vytvoří dílo nadčasové a sociální problémy a politika procházejí neustálou proměnou. Nicméně někteří mají důvod se tímto směrem vydávat. Proto,       i když má umění tak omezený dopad na společenský i politický život, věřím, že to stojí za to zkusit a tvořit dílo, které by přispělo ke změnám, i kdyby se to mělo týkat, jak už bylo řečeno výše,      „jen“ jakési mikro škály. Umění je často na vrcholu jevů, které definují nové trendy a módu, takže pokud zpracovává nejrůznější důležité společenské otázky, může se tento jev podobat semínku zasazenému do půdy - může začít klíčit.....

We Eat, We Are:
Bushwick Open Studios 2013

04/01/2023 - 05/10/2023

Participants:

Keil Borrman, Mike Estabrook, Jamie Isenstein, Vandana Jain, Richard Jochum, Athena Kokoronis, Radka Kovacikova, Michael Merck, Kristyna and Marek Milde, Natalia Porter, Danielle Pottberg, Petra Valentova, Jan and Nicole Zahour

Curated by Kristyna and Marek Milde

 

An edible and participatory exhibition project examining the concepts and the culture of eating, cooking and food production as a realm in which identity and relationships to the environment are established.

If we are what we eat, who are we if we don’t know the origin and the context of the production of our food?

While today convenient and easy access to an abundance of food seems a matter of course, the source and the mechanism of its production remain largely out of sight. The glossy and uniform food packages seem to provide necessary information, however the product data put together with stories written about authenticity; endorsed by seals and marks, seem to divert one’s attention from the context and process of its creation, therefore making the modern food industry fit into genres such as mystery, ideology, sci-fi or political thriller.

“We Eat, We Are” presents a series of installations and events about or made with food. The makers of the project explore nourishment and engage awareness for the ways and methods of growing, cooking and sharing food, together with its social rituals inherently embodied in the community and culture.

bottom of page